Svenska storbanker fortsätter upp på börsen, stärkta av ränteläge, makrobild och positiva sektoranalyser.
Nordea steg 2,2 procent på måndagseftermiddagen, medan Swedbank ökade 1,4 procent. Handelsbanken och SEB var samtidigt upp 0,6 respektive 0,5 procent. Sett över de senaste tio dagarna har samtliga fyra storbanker stigit mer än 5 procent, med Swedbank i topp på 7,2 procent.
Handelsbankens analytiker Martin Ekstedt pekar på ett gynnsamt makroläge för bankerna. Enligt honom bidrar avregleringsvindar i Europa och en svagt uppåtgående räntetendens till sektorns styrka. Riksbanken har publicerat en ny räntebana i juni och anger att styrräntan är 1,75 procent från den 24 juni. EFN rapporterar även att ECB höjt räntan med 0,25 procentenheter och att flera Fed-ledamöter ser höjningar under 2026.
Stöd finns också i sektorsynen. Privata Affärer har återgett en SEB-analys där nordiska banker bedöms fortsatt lågt värderade, medan Realtid rapporterat att bankaktier gått klart bättre än börsen i år. Utvecklingen framstår som positiv för sektorsentimentet, eftersom högre räntor, begränsade kreditförluster och väntad volymtillväxt lyfts som stöd för lönsamheten.
Baseras på rapportering från:
|
|
Handla relaterade instrument
Se relaterade instrument för Nordea på MarketMate.
Relaterade artiklar
|