Dmitrii Ponomarev September 22, 2025

Försvarslöften börjar förändra Europas industriella bas

10 september 2025

Dmitrii Ponomarev – Product Manager, VanEck Europe

Marknadskommunikation

Författad av VanEck som en del av ett betalt samarbete med VanEck (Europe) GmbH.


Europas NATO-medlemmar börjar använda outnyttjad bilproduktionskapacitet för att bygga ut den försvarsindustriella basen

Episcentrum för denna aktivitet är Tyskland, hem för Europas avancerade ingenjörssektor.

På 1940-talet ställde många biltillverkare om sina produktionslinor för att bygga militärflygplan. Mest känt är Ford Motors med sin Willow Run fabrik belägen i Michigan, som byggdes om 1941 för att massproducera bombflygplanet B-24 Liberator. Vid högsta kapacitet rullade ett nytt bombplan ut var 63:e minut¹.

Självklart är dagens geopolitiska spänningar betydligt mindre dramatiska än under andra världskriget. Trots det, skyndar sig Europas NATO-allierade att återuppbygga sin försvarsindustriella kapacitet efter mer än 30 år av den så kallade fredsdividenden som följde efter kalla krigets slut.

De lär sig av historien. Det var inte bara Ford som ställde om på 1940-talet utan även den brittiska lyxbilstillverkaren Rolls-Royce, som producerade motorer till stridsflygplanen Spitfire och Hurricane.

I dagens Europa börjar denna industriella trend återigen ta form. Den sammanfaller dessutom med att flera europeiska biltillverkare kämpar med sjunkande efterfrågan på tyska bilar i en tid präglad av höga energipriser. En del biltillverkare välkomnar möjligheten att konsolidera sin verksamhet.

Episcentrum är Tyskland, som länge varit Europas centrum för avancerad tillverkningsindustri. Men även i andra länder syns aktivitet inom området. Försvarsföretag tar över arbetskraft från andra tillverkare eller överväger att förvärva deras fabriker².


Att ta över arbetare och fabriker

Exempelvis gick en av Tysklands största försvarskoncerner 2024 med på att ta över hundratals anställda från bildelsleverantören Continental när behovet av arbetskraft ökade. På liknande sätt inledde Hensoldt, den bayerska radartillverkaren, i början av 2025 förhandlingar om att anställa uppsagda arbetare från Continental och Bosch.

Utanför Tyskland har Belgiens regering föreslagit att den nedlagda Audi-fabriken i Bryssel ska tas över för försvarsproduktion. Planen är att omvandla fabriken för tillverkning av pansarfordon och drönare, med endast mindre ombyggnationer³.

Dessa exempel återspeglar en bredare europeisk trend: försvarsindustrin positionerar sig i allt högre grad som en stabiliserande kraft i regioner som påverkas av industriell omställning. Biltillverkare och leverantörer, som ofta pressas av övergången till eldrift, stigande energikostnader och global konkurrens, erbjuder både den kvalificerade arbetskraft och den fysiska infrastruktur som försvarsföretagen behöver för att snabbt kunna expandera. Regeringar, angelägna om att mildra de sociala följderna av fabriksnedläggningar, uppmuntrar aktivt sådana överlåtelser som en del av en dubbel strategi: att både skydda arbetstillfällen och stärka den nationella säkerheten.

I praktiken innebär denna omställning att försvarskoncerner inte bara anställer ingenjörer och tekniker med överförbara färdigheter, utan även tar över hela ekosystem av leverantörer, logistiknätverk och fabriksutrustning. Genom att återanvända befintliga anläggningar kan de minska uppstartstiden för nya produktionslinor, vilket gör det möjligt att snabbare svara på NATO-åtaganden och ökade geopolitiska krav.

Om trenden består kan detta bli en vändpunkt i Europas industriella landskap. Fabriker som tidigare tillägnats civil mobilitet kan bli centrala för militär beredskap, och kvalificerad arbetskraft som tidigare fokuserat på bilproduktion kan i allt högre grad definiera Europas framtida försvarsekonomi. Men framtiden är osäker, och utvecklingen kommer att bero på det delvis oförutsägbara geopolitiska läget.


Början på verklig förändring

Sedan NATO-medlemmarna i början av 2025 lovade att lägga 5 % av sin ekonomiska produktion på försvaret har vissa ifrågasatt om detta är realistiskt. En essä från det välrenommerade Stockholms Internationella Fredsforskningsinstitut (SIPRI) beskrev löftet snarare som en politisk signal än en konkret utgiftsplan⁴.

Ändå är Europas förändrade industriella bas början på en verklig omställning, i takt med att kontinenten bygger upp sin försvarsindustri igen som svar på ökade geopolitiska spänningar. Ironiskt nog var det kriget i Ukraina som fick Tyskland att sluta köpa billig rysk gas till sin industri – något som bidrog till bilindustrins svårigheter. Det i sin tur banade väg för den fabriksomställning som nu börjar ta form. Utfallet av denna globala industriella förändring kommer helt att bero på hur de globala spänningarna utvecklas.


¹ Willow Run Bomber Plant – the Henry Ford. (n.d.).


² Captain Europe: Five ways to forge the region’s defense shield, Allianz Research, 2 juni 2025.


³ Military equipment factory at Audi Forest poses ‘no risk’ to locals, says defence expert. The Brussels Times, 10 mars 2025.


NATO’s new spending target: challenges and risks associated with a political signal. SIPRI, 27 juni 2025.


VIKTIG INFORMATION
Detta är marknadskommunikation. Se prospekt för UCITS och faktabladet (”KID”, Key Information Document) innan du fattar några slutliga beslut om investeringar. Dessa dokument är tillgängliga på engelska och KID finns på lokala språk och kan erhållas kostnadsfritt på www.vaneck.com, från VanEck Asset Management B.V. (“Förvaltningsbolaget”) eller, i förekommande fall, från den relevanta utsedda anläggningsagenten för ditt land.

Denna information kommer från VanEck (Europe) GmbH, som är auktoriserat som ett EES-värdepappersföretag enligt direktivet om marknader för finansiella instrument (MiFiD). VanEck (Europe) GmbH har sin registrerade adress på Kreuznacher Str. 30, 60486 Frankfurt, Tyskland, och har utsetts till distributör av VanEck-produkter i Europa av förvaltningsbolaget. Förvaltningsbolaget är bildat enligt nederländsk lag och registrerat hos den nederländska myndigheten för finansmarknaden (AFM).

Detta material är endast avsett för allmän och preliminär information och ska inte tolkas som investerings-, juridik- eller skatterådgivning. VanEck (Europe) GmbH och dess associerade och anslutna företag (tillsammans ”VanEck”) tar inget ansvar med avseende på investerings-, avyttrings- eller bibehållandebeslut som fattas på grundval av denna information. De synpunkter och åsikter som uttrycks är författarnas, men inte nödvändigtvis VanEcks. Åsikter är aktuella per publiceringsdatum och kan komma att ändras med marknadsförhållandena. Information som tillhandahålls av tredjepartskällor tros vara tillförlitlig och har inte verifierats oberoende med tanke på korrekthet eller fullständighet och kan inte garanteras.

S&P 500 Index (“Index”) är en produkt från S&P Dow Jones Indices LLC och/eller dess dotterbolag och har licensierats för användning av Van Eck Associates Corporation. Copyright © 1 S&P Dow Jones Indices LLC, en division av S&P Global, Inc., och/eller dess dotterbolag. Alla rättigheter reserverade. Vidaredistribution eller reproduktion helt eller delvis är förbjuden utan skriftligt tillstånd från S&P Dow Jones Indices LLC. För mer information om något av S&P Dow Jones Indices LLCs index, besök www.spdji.com. S&P® är ett registrerat varumärke som tillhör S&P Global och Dow Jones® är ett registrerat varumärke som tillhör Dow Jones Trademark Holdings LLC. Varken S&P Dow Jones Indices LLC, Dow Jones Trademark Holdings LLC, deras dotterbolag eller deras tredjepartslicensgivare lämnar några utfästelser eller garantier, uttryckliga eller underförstådda, beträffande förmågan hos något index att korrekt representera den tillgångsklass eller marknadssektor som den utger sig för att representera och varken S&P Dow Jones Indices LLC, Dow Jones Trademark Holdings LLC, deras dotterbolag eller deras tredjepartslicensgivare ska ha något ansvar för några fel, utelämnanden eller avbrott i något index eller data som ingår däri.

MVIS® US Listed Semiconductor 10% Capped ESG Index är exklusiv egendom av MarketVector Indexes GmbH (ett helägt dotterbolag till Van Eck Associates Corporation), som har avtalat med Solactive AG att underhålla och beräkna indexet. Solactive AG gör sitt bästa för att säkerställa att indexet beräknas korrekt. Oberoende av sina skyldigheter gentemot MarketVector Indexes GmbH (“MarketVector”), har Solactive AG ingen skyldighet att påpeka fel i Indexet för tredje part. VanEcks ETF sponsras, rekommenderas, säljs eller marknadsförs inte av MarketVector och MarketVector ger inga utfästelser angående lämpligheten att investera i ETF:n.

Det går inte att investera direkt i ett index.

Investering är föremål för risk, inklusive eventuell förlust av kapitalbelopp. Investerare måste köpa och sälja andelar i UCITS på andrahandsmarknaden via en mellanhand (t.ex. en mäklare) och de kan vanligtvis inte säljas tillbaka direkt till UCITS. Courtage kan tillkomma. Inköpspriset kan överstiga det aktuella substansvärdet, eller så kan försäljningspriset vara lägre än det aktuella substansvärdet. Förvaltningsbolaget kan avsluta marknadsföringen av UCITS i en eller flera jurisdiktioner. Sammanfattningen av investerarrättigheterna finns på engelska på: complaints-procedure.pdf (vaneck.com). För okända tekniska termer, se ETF-ordlista | VanEck.

Ingen del av detta material får reproduceras i någon form, eller hänvisas till i någon annan publikation, utan uttryckligt skriftligt tillstånd från VanEck.

© VanEck (Europe) GmbH

Häng med!

Prenumerera på Marketmates nyhetsbrev och var med om utlottningen av ett presentkort värt 5,000 SEK.

Utlottningen sker den 1 oktober och meddelas via e-post.

Åtkomst till Marketmate & partners (VanEcks) nyhetsbrev:

Marketmates integritetspolicy och VanEcks integritetspolicy.


ANNONS

Rekommenderat

Se alla
September 30, 2025 Marketmate
Bitcoin laddar för rörelse!
Betalt innehåll från HANetf. Investeringar innebär alltid en risk. Uppgången i Bitcoin har de senaste…
September 29, 2025 David Bagge
Köper Russell 2000
Betalt innehåll från Societe Generale. Investeringar innebär alltid en risk. Vi har vurmat för de amerikanska…
September 25, 2025 David Bagge
Köper Ethereum efter raset
Ethereum är nu ner -15,5% på 12 handelsdagar och vårt tidigare köpcase (här) stängdes med en blygsamt vinst på…