Irak vill se en högre produktionskvot inom Opec och öppnar för att medlemskapet på sikt kan omprövas om kravet inte möts.
Landets oljeministerium har i nuläget inga planer på att lämna Opec och säger sig fortsatt vara bundet av organisationens ramverk. Samtidigt anser Bagdad att produktionsnivån bör höjas när ministeriet går vidare med att öka utvinningen i linje med landets kapacitet och behov.
Frågan kommer efter att Förenade Arabemiraten lämnat Opec i våras, efter långvariga spänningar kring produktionsbegränsningar. Enligt Moneycontrol har Opec och dess partner beställt en översyn av medlemmarnas tekniska pumpkapacitet, som ska användas för att sätta mål för 2027.
Irak är Opecs näst största producent. Oilprice.com har tidigare rapporterat att landet diskuterat en omprövning av sin kvot mot bakgrund av en kapacitet på 5,5 miljoner fat per dag, medan den dåvarande kvoten låg på 4,4 miljoner fat per dag.
För oljemarknaden är signalen svagt negativ för prissentimentet. Om Irak får större utrymme att producera, eller om Opecs kvotsammanhållning försvagas, pekar det mot högre möjlig tillgång. Samtidigt dämpas effekten av att Irak inte aviserar något omedelbart utträde.
Baseras på rapportering från:
|
|
Handla relaterade instrument
Se relaterade instrument för Olja på MarketMate.
Relaterade artiklar
|