Polestar får inte sälja nya bilar i USA från årsmodell 2027 efter ett beslut kopplat till regler för uppkopplade fordon.
USA:s handelsdepartements Bureau of Industry and Security har inte gett Polestar det tillstånd som krävs under den nuvarande Connected Vehicle Rule för att sälja bilar i USA från årsmodell 2027. Regeln riktas mot uppkopplade fordon från tillverkare med koppling till Kina eller Ryssland och omfattar bland annat mjukvara och uppkopplad fordonsutrustning. Polestar, som är majoritetsägt av Geely, uppger att befintliga lager av Polestar 3 och Polestar 4 fortsatt ska säljas i USA och att servicenätet blir kvar.
Bolaget styr i stället fokus mot Europa, som enligt Polestar står för nära 80 procent av detaljhandelsvolymerna. Under första kvartalet kom 94 procent av försäljningen från marknader utanför USA. CNN och The Verge uppger att Polestar 3 byggs i South Carolina, medan Polestar 4 monteras i Sydkorea.
Beskedet är negativt för Polestars amerikanska intäktsmöjligheter och investerarsentiment, eftersom nya modeller blockeras från en viktig bilmarknad. Effekten dämpas av att USA stod för en liten del av volymerna.
Baseras på rapportering från:
|
|
Handla relaterade instrument
Se relaterade instrument för Polestar på MarketMate.
Relaterade artiklar
|