Microsoft höjer Xbox-priserna med upp till 150 dollar när kostnaderna för lagring och minne fortsätter att stiga kraftigt.
Från den 1 augusti höjs priserna på Xbox-konsoler globalt med 100 dollar för modeller med 512 GB lagring och 150 dollar för modeller med 1 TB, enligt Microsoft. Bolaget avvecklar även 2 TB-modellen.
Microsoft uppger att priserna på lagring och minne till konsoler har stigit med mer än 2,5 gånger och väntas fördubblas ytterligare till hösten 2027. Bolaget höjde senast Xbox-priserna i USA i oktober med 20–70 dollar och säger att man försökt hitta alternativ med leverantörer. För att mildra effekten erbjuder Microsoft bland annat delbetalning, räntefri finansiering och renoverade konsoler.
Prishöjningen kom samma dag som Apple höjde priserna på MacBook och iPad. CNBC kopplar utvecklingen till stark AI-driven efterfrågan på minneskomponenter, där tillverkare prioriterar högbandbreddsminne för datacenter. Vid 20-tiden var Microsoft-aktien ned 4,7 procent i New York, medan Apple föll 5,7 procent.
Nyheten framstår som negativ för sentimentet kring Microsoft-aktien på kort sikt, eftersom högre komponentkostnader pressar hårdvaruaffären och prislyften kan dämpa efterfrågan på Xbox-konsoler.
Baseras på rapportering från:
|
|
Handla relaterade instrument
Se relaterade instrument för Microsoft på MarketMate.
Relaterade artiklar
|