Jag tycker Nelly börjar se riktigt intressant ut. Bolaget har vänt både tillväxten och marginalerna på ett imponerande sätt under året. Efter ett svagt Q3 förra året, med endast en tillväxt på ynka procent, har utvecklingen tagit fart under Q1 och Q2 i år, med 11 % respektive 15 % tillväxt.
Q3 är säsongsmässigt svagt (folk shoppar mindre på sommaren), så jag räknar inte med några rekordnivåer där. Men om de ändå lyckas leverera runt 13 % tillväxt vore det väldigt starkt. Det skulle visa att trenden håller i sig och att både tillväxt och marginaler kan fortsätta stärkas in i Q4 – som dessutom är ett viktigt kvartal.
Andelen egna varumärken har nu passerat 50 %, vilket är positivt för marginalerna. Även returgraden har förbättrats, vilket ger en fin effekt på lönsamheten.
Svensk Handels e-handelsdata visar också att kategorin damkläder haft en stark utveckling under juli–september, vilket talar för att Nelly kan ligga rätt i tiden.
Aktien har gått starkt inför rapporten, men om siffrorna bekräftar den positiva trenden kan det mycket väl finnas mer att hämta. Jag ser goda chanser till en stark rapport den 23 oktober.
Graf 4 h chart (RSI)

Detta är endast mina personliga åsikter och ska inte ses som någon rekommendation.