Irak öppnar för att ompröva sitt medlemskap i Opec om landet inte får en högre produktionskvot, men säger att ett utträde inte är aktuellt nu.
Iraks oljeministerium uppger att landet för närvarande inte har någon avsikt att lämna Opec och att det fortsatt är bundet av organisationens ramverk och mekanismer. Samtidigt vill Bagdad att produktionsnivån höjs i takt med landets kapacitet och behov.
Talespersonen Salim Al-Rikabi sade att Opec annars kan tvinga fram ett beslut om Irak ska stanna kvar eller lämna organisationen. The National beskriver Irak som Opecs näst största producent och skriver att landet länge har drivit kravet på en högre kvot, bland annat med hänvisning till återuppbyggnadsbehov. Någon tidsplan för ett eventuellt beslut har inte angetts.
Frågan kommer efter att Förenade Arabemiraten lämnade Opec den 1 maj, med hänvisning till skillnaden mellan växande produktionskapacitet och tilldelade kvoter. Enligt Yahoo Finance har Opec och dess partners beställt en översyn av medlemmarnas tekniska produktionskapacitet, som ska användas för mål från 2027.
För oljemarknaden framstår beskedet som negativt för prissentimentet. Om Irak får högre kvot, eller väljer en friare linje utanför Opec, pekar uppgifterna mot ökat utbud och svagare kvotdisciplin.
Baseras på rapportering från:
|
|
Handla relaterade instrument
Se relaterade instrument för Olja på MarketMate.
Relaterade artiklar
|