USA vill låta Iran sälja olja i dollar som del av förhandlingar om sanktioner, energiflöden och Hormuzsundet.
USA:s finansminister Scott Bessent säger att förhandlingarna med Iran omfattar att iransk olja ska faktureras i dollar. Enligt honom är det del av en bredare strategi för att stärka dollarns roll i världsekonomin.
Det följer på att USA utfärdat en tillfällig 60-dagarslicens som tillåter produktion, leverans och försäljning av iransk olja till den 21 augusti, inklusive betalning till Teheran i dollar och import av iransk olja och raffinerade produkter till USA. Bessent kopplar beskedet till samtal i Schweiz, där Iran enligt USA åtagit sig fri passage genom Hormuzsundet och att släppa in IAEA-inspektörer. CNBC uppger att Iran före blockaden lastade över 1,5 miljoner fat per dag för export, men att majnivån sjönk till 260000 fat per dag.
För oljemarknaden framstår beskedet som prispressande på kort sikt: NBC News rapporterar att amerikansk råolja föll 2,7 procent till cirka 74 dollar per fat och Brent 4 procent till cirka 77 dollar efter sanktionslättnaden. Samtidigt är effekten positiv för Irans dollarintäkter och för dollarns transaktionsroll, eftersom betalningar uttryckligen kan göras i dollar.
Baseras på rapportering från:
|
|
Handla relaterade instrument
Se relaterade instrument för Olja på MarketMate.
Relaterade artiklar
|