Wendy’s aktie lyfte kraftigt när Reddit-handlare riktade blickarna mot den pressade snabbmatskedjan.
Wendy’s rusade kraftigt på onsdagen efter att snabbmatskedjan blivit ett nytt mål för privatinvesterare på Reddit. Enligt Bloomberg steg aktien som mest 42 procent och handelsstoppades för volatilitet, den största uppgången sedan återhämtningen efter pandemikraschen i mars 2020.
CNBC rapporterar att aktien klättrade mer än 30 procent på hög volym efter att Wendy’s meddelat att tidigare Potbelly-chefen Steven Cirulis blir finanschef och strategichef. Samtidigt bedöms kursrörelsen främst ha drivits av sociala medier. Ett uppmärksammat inlägg på WallStreetBets uppmanade användare att ”rädda Wendy’s”, och bolaget var enligt Swaggy Stocks den näst mest omtalade aktien i Reddit-forum för handel det senaste dygnet.
Bakgrunden är en svag kursutveckling: aktien har tappat omkring hälften av värdet på tolv månader. Uppgången är kortsiktigt positiv för aktiekursen och sentimentet, särskilt eftersom en hög blankning kan förstärka köptrycket om korta positioner täcks. Samtidigt pekar källorna på att rallyt främst är flödesdrivet, inte en tydlig förbättring av bolagets utsikter.
Baseras på rapportering från:
|
|
Handla relaterade instrument
Se relaterade instrument för Wendy's på MarketMate.
Relaterade artiklar
|