Polestar stoppas från att sälja nya bilar i USA från modellår 2027. Aktien föll kraftigt i New York efter beskedet.
Polestars depåbevis föll drygt 13 procent i New York på torsdagskvällen efter beskedet att elbilstillverkaren inte får sälja nya bilar i USA från och med modellår 2027.
Bolaget uppger att USA:s handelsdepartement inte har gett Polestar tillstånd enligt den så kallade Connected Vehicle Rule. Regeln begränsar import och försäljning av uppkopplade fordon med teknik kopplad till Kina, där bland annat bluetooth, wifi och mobil uppkoppling omfattas. Polestar är baserat i Sverige men majoritetsägt av kinesiska Geely Holding.
Polestar ska fortsätta sälja befintligt lager av Polestar 3 och Polestar 4 i USA och säger att nuvarande kunder fortsatt får service och stöd. Samtidigt pekar bolaget på att 94 procent av detaljhandelsvolymen under första kvartalet kom från marknader utanför USA, och att strategin nu fokuseras tydligare på Europa.
Beskedet är negativt för aktien eftersom det stänger framtida USA-försäljning från modellår 2027 och ökar regulatorisk osäkerhet kring bolagets tillväxtplaner, även om USA i nuläget står för en mindre del av försäljningen.
Baseras på rapportering från:
|
|
Handla relaterade instrument
Se relaterade instrument för Polestar på MarketMate.
Relaterade artiklar
|