Iran ökar sina råoljeleveranser genom Hormuzsundet samtidigt som fartygstrafiken återhämtar sig efter USA:s hävda blockad. Oljepriset pressas av minskad utbudsoro.
Sjöfarten genom Hormuzsundet har börjat återhämta sig samtidigt som Iran och USA arbetar mot ett mer varaktigt fredsavtal. Enligt rapporteringen har tre iranska supertankers, Elva, Virgo och Vigor, gått in i sundet med omkring 6 miljoner fat råolja ombord. Fartygen kommer från Khargön, Irans viktigaste oljeexportterminal, och visar destinationer i farvatten utanför Singapore, där iransk råolja ofta lastas om för vidare transport till raffinaderier i Kina.
Financial Post skriver att exporten via Hormuz nu är den högsta sedan kriget började och att trafiken ökar i båda riktningar. USA hävde i förra veckan blockaden mot fartyg som anlöper iranska hamnar. CNBC har tidigare rapporterat att förväntningar om ett fredsavtal pressat Brent under 80 dollar fatet.
Utvecklingen framstår som negativ för oljepriset på kort sikt. Ökad trafik genom en led där omkring en femtedel av världens olja normalt passerar minskar utbudsoron och bidrar till lägre riskpremie.
Baseras på rapportering från:
|
|
Handla relaterade instrument
Se relaterade instrument för Brentolja på MarketMate.
Relaterade artiklar
|