Finwire 11 juni - 11:10

Medieinvesteringarna föll i maj - Mediebyråbarometern

Medieinvesteringarna som förmedlas via Sveriges Mediebyråers medlemmar minskade med 12,4 procent under maj. Sämst gick sök med ett tapp på -29 procent, medan bio var i toppen med en ökning på 29,8 procent. Det framgår av Mediebyråbarometern.

Totalt förmedlades drygt 1,2 miljarder kronor under månaden.

"Medieinvesteringarna backade på bred front under maj. Men, en ytterligare faktureringsvecka samma period föregående år påverkar resultatet och vi ser en reell ökning om cirka 1-3 procent jämfört med maj 2023. Med hänsyn till detta håller alltså den positiva trend för medieinvesteringarna som vi sett de senaste månaderna i sig", säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer.

Hittills i år är investeringarna upp 3,4 procent till 210 miljarder kronor.

Senaste nyheterna

Se alla
Finwire 26 juli - 23:42
Antalet aktiva olje- och gasriggar i Kanada steg till 211 stycken (197)
Totala antalet aktiva olje- och gasriggar i Kanada steg under senaste rapportveckan. Det visar...
Finwire 26 juli - 23:41
Antalet aktiva olje- och gasriggar i USA steg till 589 stycken (586)
Totala antalet aktiva olje- och gasriggar i USA steg under senaste rapportveckan. Det visar...
Finwire 26 juli - 17:35
Bioartic föll tungt på stigande Stockholmsbörs, OMXS30-index ökade 0,6 procent
Stockholmsbörsen avslutade veckan med en bred uppgång på fredagen. Utvecklingen var likartad på...