Finwire 11 June - 11:10

Medieinvesteringarna föll i maj - Mediebyråbarometern

Medieinvesteringarna som förmedlas via Sveriges Mediebyråers medlemmar minskade med 12,4 procent under maj. Sämst gick sök med ett tapp på -29 procent, medan bio var i toppen med en ökning på 29,8 procent. Det framgår av Mediebyråbarometern.

Totalt förmedlades drygt 1,2 miljarder kronor under månaden.

"Medieinvesteringarna backade på bred front under maj. Men, en ytterligare faktureringsvecka samma period föregående år påverkar resultatet och vi ser en reell ökning om cirka 1-3 procent jämfört med maj 2023. Med hänsyn till detta håller alltså den positiva trend för medieinvesteringarna som vi sett de senaste månaderna i sig", säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer.

Hittills i år är investeringarna upp 3,4 procent till 210 miljarder kronor.

Senaste nyheterna

Se alla
Finwire 19 June - 17:35
Stockholmsbörsen sjönk på onsdagen, OMXS30-index sjönk 0,5 procent
Stockholmsbörsen sjönk på onsdagen. Utvecklingen var blandad på de stora Europabörserna med...
Finwire 19 June - 17:13
Blackrock flaggar ner i Assa Abloy
Kapitalförvaltaren Blackrock har minskat sitt ägande i låsbolaget Assa Abloy till 4,99 procent av...
Finwire 19 June - 17:08
SBB förlänger utbyteserbjudande, betalning av uppskjuten ränta på hybridvärdepapper
Fastighetsbolaget SBB lämnade den 13 juni ett utbyteserbjudande för innehavare av ett stort antal...