Finwire 13 maj - 09:12

Brittiska tidningsgrupper slår larm till Apple om ad-blocker i Safari - FT

Brittiska tidningsgrupper varnar teknikjätten Apple för att införa ett webbaserat verktyg för blockering av annonser i webbläsaren Safari. Grupperna menar att det skulle kunna sätta journalistikens finansiella stabilitet i gungning, skriver Financial Times.

Det handlar om en ny AI-baserad sekretessfunktion i Safari som tar bort annonser och oönskat innehåll. Uppdateringen väntas finnas med i kommande iOS 18.

News Media Association (NMA) har varit ute och uttryckt farhågor kring hur verktyget skulle påverka branschens digitala intäkter, uppger FT som tagit del av ett brev som skickats till Apples chef för myndighetsfrågor i Storbritannien.

NMA vill ha ett möte med Apple om saken.

Senaste nyheterna

Se alla
Finwire 21 maj - 12:00
Storbritanniens CBI industriordertrender lägre än väntat i maj
Storbritanniens CBI industriordertrender kom in lägre än väntat i maj.CBI industriordertrender...
Finwire 21 maj - 12:00
Storbritanniens CBI industriordertrender -33 i maj, väntat -20
Storbritanniens CBI industriordertrender -33 i maj, väntat -20
Finwire 21 maj - 11:58
Gosol Energy Groups ordförande Hans Jacobsson köper aktier för 0,2 miljoner kronor
Hans Jacobsson har den 21 maj köpt 152 166 aktier i energilösningsbolaget Gosol Energy Group där...