Finwire 13 maj - 09:12

Brittiska tidningsgrupper slår larm till Apple om ad-blocker i Safari - FT

Brittiska tidningsgrupper varnar teknikjätten Apple för att införa ett webbaserat verktyg för blockering av annonser i webbläsaren Safari. Grupperna menar att det skulle kunna sätta journalistikens finansiella stabilitet i gungning, skriver Financial Times.

Det handlar om en ny AI-baserad sekretessfunktion i Safari som tar bort annonser och oönskat innehåll. Uppdateringen väntas finnas med i kommande iOS 18.

News Media Association (NMA) har varit ute och uttryckt farhågor kring hur verktyget skulle påverka branschens digitala intäkter, uppger FT som tagit del av ett brev som skickats till Apples chef för myndighetsfrågor i Storbritannien.

NMA vill ha ett möte med Apple om saken.

Senaste nyheterna

Se alla
Finwire 26 juli - 23:42
Antalet aktiva olje- och gasriggar i Kanada steg till 211 stycken (197)
Totala antalet aktiva olje- och gasriggar i Kanada steg under senaste rapportveckan. Det visar...
Finwire 26 juli - 23:41
Antalet aktiva olje- och gasriggar i USA steg till 589 stycken (586)
Totala antalet aktiva olje- och gasriggar i USA steg under senaste rapportveckan. Det visar...
Finwire 26 juli - 17:35
Bioartic föll tungt på stigande Stockholmsbörs, OMXS30-index ökade 0,6 procent
Stockholmsbörsen avslutade veckan med en bred uppgång på fredagen. Utvecklingen var likartad på...