Gig Software, en avknoppning från Gentoo Media, som tidigare hette Gaming Innovation Group, började idag den 1 oktober att handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market. Depåbevisen handlas med kortnamnet GIG SDB.
Avknoppningen har förberetts under det senaste året, där Gentoo Media har delat ut aktier i Gig Software till sina befintliga aktieägare.
Gentoo Media kommer att fortsätta hantera mediasidan av verksamheten, medan plattforms- och sportboksverksamheten nu tillhör GiG.
Sedan den 25 september har Gentoo Media handlats under sitt nya namn på Oslo Børs och Nasdaq Stockholm.
Phil Richards, CFO för Gig Software ser uppdelning som värdefull:
- Vi är två väldigt olika företag. Det är befriande att vi nu kan följa vår egen färdplan utan att behöva vara en del av ett större bolag. Nu kan vi fullt ut fokusera på vår egen verksamhet.
Phil Richards konstaterar att GiG har varit självständigt i snart ett år och under den tiden har bolaget rekryterat en ny ledning. Phil Richards, som har sex års erfarenhet från Kambi, betonar vikten av ett starkt ledarskap för att driva framgångar med produkter och kommersialisering av dessa.
På frågan om vilka utmaningar som bolaget har pekar Phil Richards på intäktsgenerering och korrekt prissättning som viktiga områden att fokusera på:
- Vi måste hjälpa kunderna att växa med oss. Det handlar om att förstå deras behov och att leverera rätt tjänster - det är grundläggande, men viktigt.
Gig Software gör också betydande framsteg på casinomarknaden för sociala tävlingar och lanserar sin SweepX-lösning genom ett strategiskt partnerskap med Primero Games, den största landbaserade tävlingsoperatören i USA. Phil Richards ser tävlingsmarknaden och GiG:s position där som en betydande möjlighet på kort sikt.
- Vi ser också betydande potential och möjligheter på nyligen reglerade marknader som Argentina, och förväntar oss att ytterligare marknader som öppnas upp kommer att ge oss ännu fler tillväxtmöjligheter. Detta har bekräftats av den betydande ökningen av pipeline som har skett under året hittills.
När Phil Richards blickar framåt är han optimistisk om bolagets tillväxtutsikter:
- Vi förväntar oss 3-5 år av snabb intäktstillväxt. Nästa år kommer att bli en vändpunkt då vi expanderar ytterligare och börjar leverera kassaflöde och fortsätter att öka ebitda-marginalen.
För att vara fortsatt ledande inom iGaming-plattformar betonar Phil Richards hur viktigt det är att fortsätta med produktutvecklingen och att anpassa sig till förändringar i marknaden.
- Vi måste se till att vår produkt fortsätter att vara attraktiv för kunderna samtidigt som vi håller jämna steg med marknadsutvecklingen.
Vilka är dina främsta lärdomar hittills?
- Du måste se till att din produkt är banbrytande och kan kommersialiseras på ett effektivt sätt. Att få kunderna med på tåget och att växa med dem är avgörande.
Hur kommer företaget att utvecklas under de kommande åren, enligt ditt perspektiv?
- Vi ser 3-5 år av snabb intäktstillväxt, bolaget har en mogen kostnadsbas utan behov av kostnadsexpansion, och produkten finns på plats, säger Phil Richards, och fortsätter:
- Nästa år kommer att vara en brytpunkt. Under de kommande åren kommer vi att ha en hög och hygglig marginal, och vi kommer att fortsätta att expandera.
Har ni gjort några rekryteringar eller investeringar i samband med uppdelningen?
- Den huvudsakliga investeringen ligger i teamet, men grunden fanns där redan tidigare, det handlar inte om någon fullständig omstöpning, men jag skulle säga att förändringen har inneburit att vi nu har den bästa möjliga positionen för fortsättningen.
Gig Software har hittills i dag handlas till 4,20 kronor som högst betalt och 3,202 kronor som lägst betalt. Klockan 09.35 var senast betalt 3,91 kronor. Depåbevis för 1,7 miljoner kronor har bytt ägare hittills i dag.
Finwire
1 October - 09:35