Finwire 4 September - 13:41

Foodora ökar försäljningen från anslutna butiker

Tech-bolaget Foodora har sett en ökning i försäljningen från anslutna butiker med över 50 procent från juli 2023 till juli 2024 inom segmentet q-handel. Företaget menar att det skett en bestående förändring i konsumentbeteendet och där snabbheten blir viktigare. Hans Skruvfors, vd för Foodora, kommenterade att den ökade försäljningen visar på konsumenternas uppskattning av snabbhet och flexibilitet, och att företaget fortsätter att investera i sitt nätverk och förbättra användarupplevelsen.

Foodora har under det senaste året även intensifierat samarbetet med både små lokala butiker och stora varumärken, och utvidgat sitt sortiment till att omfatta dagligvaror, apoteksvaror, kläder och elektronik som en del av satsningen på q-handelsområdet.
Q-handel, eller "quick commerce", är en form av handel som fokuserar på att leverera varor till kunder på ett mycket snabbt sätt, oftast inom några minuter eller timmar efter beställningen.

Denna typ av handel skiljer sig från traditionell e-handel genom att den prioriterar snabbhet och omedelbar tillgång till produkter. Foodora är aktiva inom detta genom att man från början levererade mat vilket sker snabbt.

Senaste nyheterna

Se alla
Finwire 9 September - 17:41
Tydliga uppgångar när Stockholmsbörsen inledde den nya handelsveckan
Stockholmsbörsen inledde den nya handelsveckan med en tydlig uppgång. I nyhetsflödet noterades...
Finwire 9 September - 17:18
Lundbergs köper aktier i Sandvik för 100 miljoner kronor
Fastighets- och investmentbolaget Lundbergs har den 6 september köpt 500 000 aktier i...
Finwire 9 September - 17:14
Lundbergs köper aktier i Sandvik för 100 miljoner kronor
Lundbergs köper aktier i Sandvik för 100 miljoner kronor