E-handeln i Sverige ökade med 5 procent under tredje kvartalet, jämfört med samma period året innan. Det visar senaste e-barometern från Postnord.
Utfallet för kvartalet pekar därmed på en försiktig men positiv trend för e-handeln.
Barometern visar också på att fyra av tio e-handlare tror på en ökad försäljning i slutet av året. Detta samtidigt som färre konsumenter än vanligt uppger att de tänker e-handla julklappar i år.
Bara 54 procent av konsumenterna är säkra på att de kommer köpa julklappar på nätet, vilket är den lägsta siffran sedan 2017.
Därutöver uppges 21 procent av konsumenterna handla färre julklappar i år.
"Yngre konsumenter avvaktar i högre utsträckning med sina stora inköp under året för att i stället handla under Black Week. De planerar till och med att utnyttja Black Week i ännu högre utsträckning i år än i fjol. En av fem tror att de kommer att spendera ett större belopp i år än förra året", skriver Postnord.
Julhandeln online väntas minska med 0,6 miljarder kronor i år, jämfört med 2023.
Finwire
26 November - 07:12